2011-08-18 Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierius išnagrinėjo Lietuvos Respublikos Seimo Žmogaus teisių komiteto pirmininko Armino Lydekos perduotą piliečio skundą dėl Utenos regiono aplinkos apsaugos departamento Anykščių rajono agentūros pareigūnų galimai neteisėtų veiksmų aiškinantis medžioklės taisyklių pažeidimo atvejį bei taikant specialiosios teisės medžioti atėmimą kaltam už medžioklės taisyklių pažeidimą asmeniui.
Anykščių rajono agentūros pareigūnų veiksmuose netinkamo pareigų atlikimo fakto nenustatyta. Pareigūnai elgėsi pagal įstatymą.
Tačiau Seimo kontrolierius pateikė pažymą Aplinkos ministerijai, rekomenduodamas keisti aplinkos ministro 2004-05-17 įsakymą Nr. D1-271 „Dėl medžiotojo bilieto, žvejo verslininko bilieto, žvejybos bilieto paėmimo ir grąžinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nes jame nėra numatyta, kaip turi elgtis pareigūnai kilus klausimui dėl medžiotojo bilieto grąžinimo, kuomet nubaustas asmuo apskundžia nuobaudą teismui, bei apskritai nenustatyta laikinojo medžiotojo bilieto išdavimo tvarka. Seimo kontrolieriaus nuomone, siekiant optimizuoti pareigūnų darbą, sumažinti galimybes asmenims piktnaudžiauti sprendžiant medžiotojo bilieto grąžinimo klausimus, kuomet įsiteisėja teismų nutartys, kuriomis privaloma grąžinti medžiotojo bilietą, būtų aktualu nustatyti laikino medžiotojo bilieto išdavimo tvarką, tokiu būdu užtikrinant efektyvesnę kontrolę ir palengvinant pareigūnų darbą. Tokia pati tvarka turėtų būti įvesta ir dėl žvejo verslininko bei žvejo laikino bilieto išdavimo.
Medžiotojo bilieto, žvejo verslininko bilieto, žvejybos bilieto paėmimo ir grąžinimo tvarkos aprašas
Seimo kontrolieriaus pažyma
PAŽYMA
2011-08-18 Nr. 4D-2011/1-459
Vilnius
I. SKUNDO ESMĖ
Lietuvos Respublikos Seimo Žmogaus teisių komiteto pirmininkas Arminas Lydeka perdavė Lietuvos Respublikos Seimo kontrolieriui (arba toliau – Seimo kontrolierius) X (toliau vadinama – pareiškėjas) skundą dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Utenos regiono aplinkos apsaugos departamento Anykščių rajono agentūros (toliau vadinama – Agentūra) pareigūnų galimo biurokratizmo ir (ar) piktnaudžiavimo.
Pareiškėjas skunde nurodė, kad:
Priėmimo Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaigoje metu pareiškėjas nurodė, kad Agentūra jam buvo negrąžinusi medžiotojo bilieto, nors pareiškėjas ir apskundė Agentūros sprendimą teismui.
II. TYRIMAS IR IŠVADOS
Seimo kontrolierius, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo (toliau vadinama ir LRSKĮ) 19 str. 1 d. 1 p., 2011-05-24 raštu Nr. 4D-2011/1-459/3D-1199 kreipėsi į Panevėžio apygardos administracinį teismą (toliau vadinama ir PAAT) ir raštu Nr 4D-2011/1-459/3D-1201 – į Lietuvos vyriausiąjį administracinį teismą (toliau vadinama ir LVAT) prašydamas pateikti išsamią ir teisės aktais pagrįstą informaciją, ar pareiškėjas kreipėsi į PAAT dėl Agentūros jam skirtos nuobaudos už medžioklės taisyklių pažeidimus, o LVAT buvo pateiktas klausimas, ar pareiškėjas yra apskundęs dėl jo priimtą PAAT nutartį.
PAAT 2011-05-27 pateikė Seimo kontrolieriui raštą Nr. SD-891/2011, prie kurio pridėjo 2010-03-05 įsiteisėjusios nutarties nuorašą ir LVAT nutarties administracinėje byloje Nr. II-55-283-2010 pagal pareiškėjo skundą Agentūrai dėl nutarimo panaikinimo
LVAT 2011-06-06 pateikė Seimo kontrolieriui 2011-04-01 nutarties patvirtintą kopiją (pirmiau minėta nutartis priimta administracinio teisės pažeidimo byloje pagal pareiškėjo apeliacinį skundą dėl PAAT 2010-03-05 nutarties panaikinimo), taip pat nurodė, kad pareiškėjo administracinio teisės pažeidimo byla yra grąžinta į PAAT.
Vadovaujantis LRSKĮ 12 str. 2 d. „Seimo kontrolieriai netiria [...] Konstitucinio Teismo bei kitų teismų teisėjų veiklos...“, to paties įstatymo pirmiau minėto straipsnio 4 d. „Seimo kontrolieriai [...] netikrina teismų priimtų sprendimų, nuosprendžių ir nutarčių pagrįstumo ir teisėtumo“, todėl Seimo kontrolierius nepasisakys dėl pareiškėjo skunde nurodytų aplinkybių, kurios buvo įvertintos PAAT ir LVAT teismuose ir dėl kurių priimtos įsiteisėjusios nutartys.
Pagal LRSKĮ 12 str. 3 d. „Seimo kontrolieriai [...] netiria prokurorų, ikiteisminio tyrimo pareigūnų procesinių sprendimų teisėtumo ir pagrįstumo“, todėl Seimo kontrolierius nevertins pareiškėjo nurodytu aplinkybių, kurios jau buvo įvertintos teismų.
Seimo kontrolierius, vadovaudamasis LRSKĮ 19 ir 20 str., 2011-05-24 raštu Nr. 4D-2011/1-459/3D-1197 ir 2011-07-18 raštu Nr. 4D-2011/1-459/3D-1779 kreipėsi į Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Utenos regiono aplinkos apsaugos departamentą (toliau vadinama ir Departamentas), prašydamas nurodyti visas aplinkybes ir paaiškinti tarp pareiškėjo ir Agentūros susiklosčiusius santykius bei pateikti su tuo susijusius dokumentus.
Departamentas 2011-07-01 raštu Nr. (4.2)-s-930 ir 2011-08-04 raštu Nr. (4.2)-s-1080 pateikė Seimo kontrolieriui atsakymus ir paaiškinimus, prie kurių pridėjo dokumentus, iš ko nustatyta, kad:
Ministerija pirmiau minėtame rašte Nr. (3-4)-D8-8258 vadovavosi Viešojo administravimo įstatymo (toliau vadinama ir VAĮ) 23 str. 4 d. antrąja dalimi, kurioje nustatyta: jeigu paaiškėja, jog, pradėjus administracinę procedūrą, skundą tuo pačiu klausimu pradėjo nagrinėti ir teismas, administracinė procedūra sustabdoma, kol teismas išnagrinės skundą, ir apie tai pranešama asmeniui. Pagal VAĮ 2 str. 15 d., skundu yra laikomas asmens rašytinis kreipimasis į viešojo administravimo subjektą, kuriame nurodoma, kad yra pažeistos jo teisės ar teisėti interesai, ir prašoma juos apginti, o pagal to paties straipsnio 14 d. – prašymu yra laikomas su asmens teisių ar teisėtų interesų pažeidimu nesusijęs asmens kreipimasis į viešojo administravimo subjektą prašant priimti administracinį sprendimą arba atlikti kitus teisės aktuose nustatytus veiksmus.
Kreipimasis, siekiant, kad būtu grąžintas medžiotojo bilietas, nėra laikomas skundu, tai yra prašymas, taigi Ministerija netinkamai taikė VAĮ, taip pažeisdama teisės aktus ir suinteresuotų piliečių teises, iš ko darytina išvada, jog Ministerija nesugebėjo tinkamai taikyti VAĮ ir nesuprato minėto įstatymo normų bei kaip jos turėtų būti taikomos konkrečiais atvejais, praktikoje. Medžiotojo bilietas privalo būti grąžintas medžiotojui, jam pateikus prašymą dėl medžiotojo bilieto grąžinimo, jeigu nutarimai atimti teisę medžioti yra apskųsti teismams, kadangi tokiu atveju pirmiau minėti nutarimai yra neįsiteisėję.
Pažymėtina, kad aplinkos ministro 2004-05-17 įsakyme Nr. D1-271 „Dėl medžiotojo bilieto, žvejo verslininko bilieto, žvejybos bilieto paėmimo ir grąžinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ nėra numatyta, kaip turi elgtis pareigūnai kilus klausimui dėl medžiotojo bilieto grąžinimo, kuomet nubaustas asmuo apskundžia nuobaudą teismui, bei nenustatyta laikinojo medžiotojo bilieto išdavimo tvarka. Seimo kontrolieriaus nuomone, siekiant optimizuoti pareigūnų darbą, sumažinti galimybes asmenims piktnaudžiauti sprendžiant medžiotojo bilieto grąžinimo klausimus, kuomet įsiteisėja teismų nutartys, kuriomis privaloma grąžinti medžiotojo bilietą, būtų aktualu nustatyti laikino medžiotojo bilieto išdavimo tvarką, tokiu būdu užtikrinant efektyvesnę kontrolę ir palengvinant pareigūnų darbą. Tokia pati tvarka turėtų būti įvesta ir dėl žvejo verslininko bei žvejo laikino bilieto išdavimo.
Atsižvelgiant į visa tai, kas pirmiau išdėstyta, ir į skundo tyrimo metu surinktą medžiagą, Departamento pareigūnų veiksmuose biurokratizmo ir piktnaudžiavimo nenustatyta, todėl pareiškėjo skundas atmestinas.
III. SEIMO KONTROLIERIAUS SPRENDIMAS
Vadovaudamasis Seimo kontrolierių įstatymo 22 str. 1 d. 2 p., Seimo kontrolierius nusprendžia X skundą dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Utenos regiono aplinkos apsaugos departamento Anykščių rajono agentūros pareigūnų biurokratizmo ir (ar) piktnaudžiavimo atmesti.
IV. SEIMO KONTROLIERIAUS REKOMENDACIJOS
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo 19 str. 1 d. 8, 15 ir 17 p., Seimo kontrolierius atkreipia Lietuvos Respublikos aplinkos ministro Gedimino Kazlausko dėmesį į šioje pažymoje konstatuotus faktus ir siūlo imtis priemonių, kad:
Apie rekomendacijos įvykdymą Seimo kontrolierių informuoti iki 2011-09-30.
Seimo kontrolierius Romas Valentukevičius
Juras Taminskas, 8 706 65 119